Zavádění příkrmů

7.2.2017

Spousta maminek, když se začínají zavádět příkrmy, tápe, co všechno může ze začátku miminku dát a jak správně zkombinovat chutě, aby bylo jídlo vyvážené. Začíná se tedy zeleninou, po 4-5 týdnech od začátku příkrmů můžete začít přidávat maso a když už bude dítko zvyklé na zeleninku i maso, můžete dávat ovoce (to se dává nejpozději kvůli sladké chuti, aby si na ni miminko nezvyklo a neodmítalo potom zeleninu). Předkládám tedy náš první měsíc příkrmů jako inspiraci nebo záchytný bod pro ty, kteří tápou. 🙂

První zelenina

  • dýně
  • mrkev
  • batát
  • brambor
  • brokolice
  • hrášek
  • pastiňák
  • zelené fazolky
  • cuketa
  • petržel
  • květák
  • červená řepa
  • fenykl
  • tuřín

Později kukuřice, špenát, kedlubna, pórek.

První maso

  • krůtí
  • králičí
  • telecí

Kolem 7 měsíce můžete vyzkoušet i maso hovězí a sladkovodní rybu (mořské obsahují těžké kovy a proto se doporučují až od 1 roku). Vepřové zkoušejte až kolem 8-9 měsíce, i když bude libové, je to nejtučnější druh ze všech a nejhůře se tráví. Co se týče kuřecího masa, doporučuji, pokud máte možnost brát z domácího chovu. Kuřecí kupované v obchodě je plné chemie. Je všeobecně známo, že kuřata, aby byla větší a rychle vyrostla, jsou píchaná steroidy a léky. A steroidy se používají na co? No aby se zvětšily určité části těla. Takže se může stát, že miminku porostou prsa apod. Prosím, neberte to jako dogma, je to jen mé doporučení. V případě nejistoty se vždy obraťte na svého pediatra.

První ovoce

  • banán
  • hruška
  • jablko
  • meruňky

Později (měsíc po zavedení ovoce) můžete zařadit borůvky, brusinky, maliny, ostružiny, švestky, broskve, nektarinky, červený meloun. Ovoce typu citrusy, mango, kaki, kiwi a podobně se doporučuje až od 1 roku. Do 8. -9. měsíce by se mělo ovoce převařovat. A to kvůli bakteriím, kyselosti případně i kvůli možné alergii.

Vzorový jídelníček pro první měsíc příkrmů

  1. mrkev (2-3 lžičky)
  2. mrkev (5-6 lžiček)
  3. mrkev (max. 10 lžiček)
  4. mrkev + dýně (5-6 lžiček)
  5. mrkev + dýně (max. 10 lžiček)
  6. mrkev + dýně (max. 10 lžiček)
  7. mrkev + brambor (5-6 lžiček)
  8. mrkev + brambor (max. 10 lžiček)
  9. mrkev + brambor + dýně (max. 10 lžiček)
  10. batát + dýně (max. 10 lžiček)
  11. batát + mrkev (max. 10 lžiček)
  12. batát + dýně + mrkev (max. 50g)
  13. mrkev + hrášek (max. 10 lžiček)
  14. mrkev + brambor + hrášek (max. 50g)
  15. mrkev + brambor + hrášek (max. 50g)
  16. dýně + cuketa (max. 10 lžiček)
  17. dýně + cuketa + batát (max. 50g)
  18. dýně + cuketa + batát (max. 100g)
  19. brambor + květák (max. 10 lžiček)
  20. brambor + květák + mrkev (max. 50g)
  21. brambor + květák + mrkev (max. 100g)
  22. brokolice + mrkev (max. 10 lžiček)
  23. brokolice + mrkev + cuketa (max. 100g)
  24. brokolice + mrkev + cuketa (max. 100g)
  25. brambor + červená řepa (max. 50g)
  26. brambor + červená řepa + hrášek (max. 100g)
  27. brambor + červená řepa + hrášek (max. 120g)
  28. mrkev + petržel (max. 50g)
  29. mrkev + petržel + batát (max. 100g)
  30. mrkev + petržel + batát (max. 120g)

Během prvního měsíce jsem nahradila jednu dávku mléka za zeleninu. U nás to byl oběd.