Tuk do příkrmů

7.2.2017

Tématem mnoha diskuzí bývá, jestli se do příkrmů má ještě podávat tuk. A pak se rozbíhají další témata, jestli rostlinný tuk nebo máslo a nebo raději nic. Hledala jsem informace u různých zdrojů a nakonec se rozhodla o tom sepsat článek, jelikož na internetu jsem nic komplexního týkajícího se této tématiky nenašla.

Omega-3 mastné kyseliny

To jsou esenciální mastné kyseliny, které člověk potřebuje ke svému zdraví. Tělo si však tyto látky není schopno samo vytvořit a proto je nutné je dodávat. Působí prokazatelně proti kardiovaskulárním chorobám (akutní infarkt myokardu, centrální mozková příhoda a další), mají protizánětlivé účinky a mohou snižovat riziko vzniku chronických chorob. Dále mají klíčový význam pro správnou činnost mozku (paměť, výkonnost), pro správný růst a celkový vývoj. Navíc je známo, že nenarozené miminko, které nemám dostatečný přísun omega-3 MK, má vyšší riziko nervových a očních komplikací po narození. A kde tedy nalezneme tento malý zázrak? Především v rybách, ořeších, semínkách, rostlinných olejích i v másle a sádle.

Tuk ano nebo ne?

Předmětem není, jestli tuk dítě potřebuje nebo ne, ale spíš jde o to, jestli ho navíc dodávat. Mateřské mléko, při správné životosprávě matky, a některá umělá mléka obsahují malé množství omega-3 mastných kyselin, které je dostačující do určitého věku dítěte, do doby, než se začnou podávat příkrmy (obecně se uvádí od šestého měsíce).  Potom vzrůstá potřeba tuk dodávat. Proč je tedy důležité dodávat tuk do příkrmů? Kromě výše zmíněného také proto, že některé vitamíny (A,D,E,K) jsou rozpustné a využitelné pouze v tucích.

Máslo nebo rostlinný olej?

Už jsme řekli, že omega-3 MK obsahují obě potraviny. Avšak máslo obsahuje navíc cholesterol, který sice tělo potřebuje kvůli tvorbě buněčných membrán, hormonů a vitamínu D, ale ve vyšším množství, čehož bychom dosáhli, pokud bychom máslo podávali denně, může ucpávat cévy a způsobit kardiovaskulární onemocnění. Tak jak to tedy je? Rostlinné tuky by měly ve zdravém jídelníčku zaujímat 2/3 z celkového příjmu tuků. Zbývající 1/3 připadá na tuky živočišné, včetně těch, které jsou obsaženy v mase, mléce, mléčných výrobcích a vejcích.

Rostlinné oleje

Vhodné rostlinné oleje do příkrmů by měli být za studena lisované.

  • olivový – obsahuje vysoké množství mono-nenasycených mastných kyselin a vitamínu E
  • lněný – čistí cévy od tukových nánosů, zvyšuje imunitu, posiluje trávení, kompenzuje škodlivé účinky jiných tuků, pomáhá odolávat nepříznivému záření
  • kokosový – zdroj vitaminů A, C a E, antioxidant, nedávat příliš často
  • řepkový – tady se názory značeně liší, více informací například  http://www.pruvodcevyzivou.cz/repkovy-olej-tichy-zabijak-nebo-nedocenitelny-pomocnik-v-kuchyni/
  • slunečnicový –  Obsahuje vitamín E, B1, B5, hořčík, selen, mangan, měď, kyselinu listovou a vlákninu.

Nakonec…

Nic není jen černé nebo bílé…Je tedy vhodné používat především rostlinné oleje a jednou za čas použít i máslo nebo sádlo 🙂