Kaše a zase ty kaše

7.2.2017

Proč a kdy dávat nebo nedávat kaši?

Naši pediatři, maminky, babičky a tetičky nám často radí, abychom jako první příkrm zvolili právě kaši a nejlépe na noc. Tuto radu podkládají tím, že kaše je mezistupněm mateřského (nebo kojeneckého) mléka a nemléčným příkrmem. Navíc se má dávat na noc, aby miminko zasytila a to se nebudilo. To zní logicky, ale co si budeme povídat, u spousty miminek to má opačný dopad. A proč? Kaše má hustou konzistenci, je těžká na žaludek a často po ní přichází žízeň, proto se po ní děti v noci mohou budit častěji nebo ani nespí. Taková kaše je totiž i bohatá na energii. Někdo si kaši na noc nemůže vynachválit. Dle mého názoru je vhodnější podávat kaši ráno.

Instantní kaší

Dnešní doba nabízí nesčetné množství různých druhů instantních kaší. Výhodu u nich najdeme v tom, že jsou snadné a rychlé ohledně přípravy. Nevýhodou je vyšší cena a nižší výživové vlastnosti. Spousta instantních kaší obsahuje cukr. Je tedy třeba vybírat s rozvahou. Instatní kaše dělíme na dvě skupiny a to mléčné a nemléčné. Nemléčné kaše se připravují z mateřského/kojeneckého/rostlinného mléka nebo i z vody, později z živočišného. Jsou vhodné při intoleranci na laktózu. Oproti tomu mléčné kaše obsahují sušené živočišné nebo umělé mléko, jsou nevhodné při alergii na bílkovinu kravského mléka a připravují se z vody. Některé kaše jsou vyráběny pomocí enzymatického štěpení obilných škrobů na jednodušší složky. Díky tomu jsou kaše sytivé a lehce stravitelné. Právě tyto kaše se doporučují na noc. Ale já je nedoporučuji vůbec. Je lepší udělat si kaši doma, je to jednoduché a víte, co dítku dáváte.

Domácí kaše

Kaši lze připravit z rýže, pohanky, amarantu, kukuřice, jáhel, ovesných vloček nebo krupice. Můžete také kombinovat některé druhy obilovin dohromady. Například rýže + jáhly, ovesné vločky + amaranth, pohanka + jáhly.

  • Jáhlová kaše – Jáhly spaříme a rozvaříme. Můžeme přidat rozvařené jablko, hrušku  nebo bílý jogurt a podávat teplé i studené.
  • Pohanková – Pohanku rozvaříme a přidáme ovoce nebo bílý jogurt s vanilkovým cukrem (pro starší děti).
  • Kukuřičná – Kukuřičnou krupici namočíme na 1 hodinu, pak dáme vařit za stálého míchání (cca 10 minut). Smícháme s ovocem nebo bílým jogurtem.
  • Ovesná, amarantová, rýžová – Vaříme ve vodě do změknutí. Slijeme, přidáme mléko (UM/MM/rostlinné/později živočišné) tak, aby se obilovina nasákla. Přidáme ovoce nebo zeleninu.
  • Krupicová – Předem namočenou pšeničnou krupici (přes noc) vařte s rostlinným (později s živočišným) mlékem do zhoustnutí (za stálého míchání alespoň 3 minuty).

Na závěr…

Je vhodné kaši střídat, aby miminko ochutnalo různé druhy obilovin a spestřil se jídelníček. Ani my bychom nechtěli jíst pořád to samé dokola. 🙂

  • Lucie Strapková

    dííky za inspiraci !!

  • Monika Hradecká

    Dekuji a prosim, mohu dat ryzovou kaši s UM do lednice na druhy den. Nebo se vždy musí připravovat čerstvá? Dekuji

    • UM by se mělo připravovat vždy čerstvé a nesmí se ani vařit, jelikož teploty nad 40 stupňů ho ničí 🙂